SEMINARIEPROGRAM

“The Industry 2027”

Tisdag 5 april


KEYNOTE

10.00

Hur mår Grafiska Företagens medlemsföretag?

Eva Glückman är nytillträdd VD för Grafiska Företagen. Hon kommer att ge sin bild av hur Grafiska Företagens medlemsföretag mår.
Delar av medlemsföretagen har drabbats hårt under pandemin medan andra delar gått bättre och nu ser det över lag ljusare ut.
Eva kommer också att lyfta hållbarhetsfrågorna bl a Agenda 2030 där förbundet har tagit fram en plattform och verktyg som branschen kan jobba med. Vidare kommer hon att prata om den viktiga kompetensfrågan och om ungdomskampanjen GrafX.

Eva Glückman,VD för Grafiska Företagen


KEYNOTE

11.00

Cirkulär ekonomi – från buzzword till praktiska lösningar!

Holy Grail 2.0 är ett projekt som binder samman innovation, hållbarhet och digitala lösningar för att uppnå smarta förpackningar genom digitala vattenmärken. Mer om detta projekt samt exempel på hur du som företag kan arbeta med hållbarhet kommer Skanem Skurup ABs VD Desirée Erlingsson att prata om. Skanem-koncernen är en av de ledande internationella leverantörerna av etiketter. Med ett stort engagemang för lean produktion, hållbara lösningar och engagerad personal leder Desirée den svenska delen, Skanem Skurup AB. Sedan Desirée tillträdde som VD har hon lett företaget genom en större teknikförändring i produktion, introducerat smarta etiketter på den svenska marknaden och reducerat företagets hållbara fotavtryck med mer än 35 % de senaste 5 åren. Desirée har en Master of Science in Business and Economics från Lunds universitet och lång erfarenhet från svensk industri. Desirée kom till Skanemkoncernen 2010 som ansvarig för Ekonomi och Personal och tog över rollen som VD 2014.

Desiree Erlingsson, Managing Director, Skanem Skurup AB


12.00

Walldeco – Nya möjligheter för den grafiska branschen

Många grafiska företag söker idag efter nya applikationer och marknadssegment för sin verksamhet.

Föränderliga tider med sjunkande DR volymer samt transaktionstryck som försvinner till de digitala kanalerna, skapar ett behov för nya idéer och inriktningar.

Att hitta volymer och applikationer från den traditionella tryckmiljön och flytta till digitaltryck, skapar många nya möjligheter.
Walldeco är ett exempel som jag tänkte berätta lite mer om.

Per Larsson, Sales manager Graphic Arts, Xeikon Scandinavia


KEYNOTE

13.00

”Next Normal” i förpackningsindustrin

Oskar Lingqvist är global ledare för McKinsey’s Paper & Forest Products & Packaging Pratice. Han arbetar med förpackningsindustrins värdekedja från råmaterial till marknadsföring och försäljning. Oskar är globalt ansvarig och arbetar med klienter i de flesta av de större förpackningsmarknaderna i världen

Oskar Lingqvist, Senior Partner, McKinsey & Company


14.00

Marknaden för bioplaster – var, när och hur används de?

Fossilbaserad plast är under press från både beslutsfattare och den breda allmänheten. Bioplast är en intressant, alternativ möjlighet. Bo Wallteg, chefredaktör på tidningen nord emballage och grundare av Nordisk Bioplastförening, ger sin syn på kritiken mot fossilbaserat och en uppdatering av bioplastmarknaden.

Bo Wallteg, chefredaktör nord emballage, Packnews.com, Livsmedelsnyheter.se och medgrundare till Nordisk Bioplastförening


15.00

Branschen mot 2027

De investeringar vi nu gör ska vara konkurrenskraftiga åtminstone till 2027. Vart tror vi branschen är på väg och hur positionerar jag mitt företag på bästa sätt för att ligga rätt i tiden år 2027.

Peter Ollén, Publisher Sign&Print


Onsdag 6 april


KEYNOT

12.00

Effektiv logotypdesign – från designkonsult till affärsängel

Jens Østgaard, Grafisk Designer & VD Svenska Designpriset


15.00

Att prestera under pressade situationer

Alla organisationer klarar av att prestera under ideala förhållanden, men vissa klarar av att upprätthålla sin verksamhet även under en kris.

Det finns aldrig en enkel lösning när det oväntade inträffar, men det finns unika drag som särskiljer högpresterande individer och organisationer.

Nicoletta Baroutsi, M.Sc., Senior konsult vid Nordic Protection Academy. Industridoktorand i Riskhantering och Samhällssäkerhet

Föreläsningen sker i samarbete med ExedraBridge – The Network is the Business!



Torsdag 7 april


KEYNOTE

11.00

Hållbar utveckling på bekostnad av det ohållbara – ”Den här vägen ska vi!”

Hade vi vetat det hade vi varit på väg för länge sedan.
Vi står alla inför en omställning där vägen framåt är tydligt avgränsad till en hållbar utveckling inom de planetära gränserna.
Läget är allvarligt. Företag som börjar gå i rätt riktning har allt att vinna där kunskap, samverkan och korsbefruktningar för nya möjligheter, är ledord.
Nu – mer än någonsin – behöver vi starka, modiga ledare och beslutsfattare. Som insiktsfullt slår in på rätt väg för en hållbar företagsutveckling och säkrar sitt affärsutrymme. Företag i alla branscher som inte förstår det, riskerar att bli utspelade på sikt.

Maria Floxner, vd Miljö- & Klimatportalen/Kris & Beredskap / AffärsUTrymmet


13.00

Varför omvärldsbevakning och nätverkande behövs i ditt företags framtidsstrategi!

I ett mer osäkert och utmanande affärsklimat behövs nya sätt att jobba och förhålla sig till omvärlden speciellt i sälj- och marknadsföringsarbetet.
Ett genomtänkt nätverksarbete ger alltid win-win-win. Här får du många tips och ideér för att komma igång.

Ulf Sunnberg, affärscoach och mentor

Föreläsningen sker i samarbete med ExedraBridge – The Network is the Business!


15.00

Branschen mot 2027

De investeringar vi nu gör ska vara konkurrenskraftiga åtminstone till 2027. Vart tror vi branschen är på väg och hur positionerar jag mitt företag på bästa sätt för att ligga rätt i tiden år 2027.

Peter Ollén, Publisher Sign&Print